Over Anneke Boonstra
Slim organiseren met de focus op service en veiligheid voor de bezoeker
Internationale voetbalevenementen
Van jongs af aan heb ik een oprechte interesse in organisaties en met name die van evenementen. Al op mijn 16e organiseerde ik volksspelen en kleine evenementen in de wijk. Na mijn opleiding vond ik de leukste baan van Nederland: ik ging bij de KNVB werken en organiseerde grote internationale voetbalevenementen.
Juist in die tijd ontwikkelde het voetbal zich van louter een wedstrijdbezoek naar een volledige belevenis voor de supporter. Zo implementeerden we het stewardsysteem voor een meer gastvrije ontvangst van de supporter en als aanvulling op de veiligheidsorganisatie. Er werden nieuwe en veilige stadions gebouwd en rondom de wedstrijden werd een entertainmentprogramma ontwikkeld.
Ik heb trainingen gevolgd en later ontwikkeld op het gebied van veiligheid & crowdmanagement. We zorgden voor goede draaiboeken en briefings en vanaf 1994 namen we stewards mee naar de uitwedstrijden van het Nederlands elftal. Om de supporters te begeleiden bij hun reis, in en rond het stadion. Samen met de supportersclub van Oranje organiseerde we het eerste “Oranjeplein’’ en “Oranjemars” in buitenland. Dit alles om de supporter een fantastische beleving te bezorgen.
Lean werken
Na mijn KNVB tijd werkte ik als (project)manager in diverse branches en constateerde ik hoe makkelijk energie en middelen worden verspild in een organisatie. En wat voor effect dat heeft op de mensen in de organisatie en natuurlijk de bedrijfsresultaten.
Vanuit de behoefte organisaties te helpen onderdelen slimmer te organiseren, specialiseerde ik mij als organisatieadviseur en maak daarbij gebruik van de Lean filosofie. Bij Lean staat klantgericht werken centraal en de methode biedt goede instrumenten om processen meer flexibel en efficiënt te kunnen inrichten. Te beginnen bij het elimineren van verspillingen.
The Taskforce for lean, safe and magic events
Met deze unieke kennis en ervaring in slimmer organiseren en het integreren van veiligheid in het serviceconcept wil ik graag organisaties in de leisure branche helpen een ‘high dopamine’ beleving neer te zetten die veilig, zorgvuldig en efficiënt is georganiseerd.
Mijn grote voorbeeld is Walt Disney, icoon op het gebied van amusement en het realiseren van dromen. Disney’s visie ‘Make people happy’ sluit aan bij mijn drijfveren: plezier creëren en het verschil maken.
Disney droomde groot; ik maak graag deel uit van een groter geheel.
De prioriteiten veiligheid, beleefdheid, show en efficiency binnen de managementfilosofie van Disney is terug te vinden in mijn model voor de organisatie van evenementen. In 2003 had ik het voorrecht met de directeur van Disney Amerika te spreken over het effect van 9/11 op de veiligheidsorganisatie in de Disney parken. |